به گزارش ارگان معماری: تاثیر طبیعت فنلاند
با جنگل های وسیع و دریاچه های متعدد را در آثار آلوار آلتو معمار فنلاندی که شهرت
وی پس از سال 1930 در دوران جوانی و با طراحی بناهایی ارزشمند در کشورش، جهانی شده
بود، به وضوح می توان مشاهده کرد.
در طرح های آزاد و ارگانیک آلتو که ملهم
از سنت های تاریخی از شکل طبیعت فنلاند بود، احجام مکعب شکل و زوایای قائم به ندرت
دیده می شود. وی علاوه بر معماری به طراحی مبلمان و بعدها لباس و لوازم برقی نیز پرداخت.
کار او در تغییر مصالح از فولاد به چوب و شیشه ابتکار جدیدی در طراحی وسایل منزل بود.
وی در سال 1946 طراحی خوابگاه جدید دانشجویی برای دانشگاه MIT آمریکا را
انجام داد.
سایت این پروژه در محدوده اقامتی محوطه
دانشگاه در امتداد رودخانه چارلز آمریکا قرار داشت. آلتو که تا این زمان فقط سقف و
تیغه ها را موجی شکل ساخته بود، فرصتی یافت که دیواره های خارجی را نیز بدین شکل بسازد
که سبب سبکی و ظرافت می شد. گرچه ابن پروژه به دلیل شرایط بد اقتصادی ناشی از جنگ بسیار
محدود شده بود، اما آلتو کوشید از روحیه قفس مانند معمول در این گونه ساختمان ها اجتناب
کند. در این ساختمان شخصیت فرد از بین نمی رود و تنوعی که با تغییر وسعت، فرم و طرح
اتاق ها فراهم آمده، به همه ساکنین این واحدها برای زندگی استقلال می دهد.
دیوار خارجی موجی و جسورانه این بنا منظره ای متفاوت از رودخانه چارلز
برای هر یک از ساکنان ایجاد کرده تا خود را در خانه مستقلی احساس کنند. علاوه بر
این، فرم هلالی سبب فاصله گرفتن از محیط شلوغ و ناآرام خیابان در جنوب سایت و حفظ
حریم واحدها شده است.
اتاق ها، محل کار دانشجویی و فضاهای جمعی
در حداقل متراژ ممکن ساخته شدند. در ساختمان مربعی شکل سالن غذاخوری و بوفه که حجمی
جداگانه از توده اصلی، با پوششی از سنگ های مرمر خاکستری است، نور طبیعی از سقف توسط
حفره های دایره شکل به درون می تابد که از مشخصه های آثار آلوار آلتو می باشد.
قرارگیری یک ردیف پله طولانی، برجسته از
نمای سمت پردیس دانشگاه و ایجاد زاویه های تند وشکسته در این نما، در مقابل نمای موجی
و پیوسته سمت رودخانه، تضاد قابل توجهی در شمال و جنوب پروژه به وجود آورده است. فرم
ارگانیک بنا، سبب شکل گیری اتاق ها به اشکال و ابعاد مختلف شد که استفاده از مبلمان
و وسایل یکدست و مشابه را غیرممکن ساخت. بنابراین مبلمان اختصاصی هر واحد به شرکا آلتو
واگذار شد.
دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...
Leave a reply